Naboskab er blevet til korsang gennem 30 år i Nivå

Nabokvartét i Åtoften (Nivå) blev til kor

I år (2019) er det 30 år siden Nivå Musiklaugs kor blev stiftet. Det var en gruppe sangglade borgere fra Åtoften i Nivå, der begyndte at mødes for at synge hver 14. dag hos Helle Kabel i Åtoften. Initiativtagerne, som i første omgang var Helle Kabel, som sang altstemme, hendes daværende mand, som sang tenor og deres naboer, der sang sopran og bas. De blev enige om at Nivå Musiklaug burde have et kor, og således blev Nivå Musiklaugs Kor til.

Korsangeren blev hvervet via medlemsblad

De ville gerne have et større kor, men den gang i 1989, var der jo hverken Facebook eller internet, så der blev annonceret efter flere sangere gennem musiklaugets interne blad. Den opfordring tog blandt andre Vivi Lønborg Andersen imod og mødte op på den annoncerede dag. Vivi havde sunget lidt med nogle kolleger, men så en god mulighed for at komme til at synge fast og mere lokalt.

Efterhånden som de blev flere indså de, at der var behov for at få en dirigent.

Forkvinde gennem 29 år

”I Nivå Musiklaug var der et medlem, som havde dirigeret børnekor, og vi spurgte om hun ville hjælpe os. Det ville hun og hun hed Vibeke Høgenhaug. Vi fortsatte med at øve hver fjortende dag det følgende år, men det gik op for os, at vi måtte øve hver uge, hvis vi skulle komme nogen vegne. Det blev starten på en dejlig lang kortradition. Vi valgte en bestyrelse og en af stifterne, Jens Peter, blev den første formand.” Fortæller Vivi Lønborg Andersen, der selv blev valgt til formand i 1990 og har haft posten siden.

Kor som pusterum i hverdagen

”Dengang havde jeg jo travlt med børn og arbejde, men det var velgørende at mødes og synge en gang om ugen. Når man synger får man også trukket vejret ordentligt, får ny energi til hjernen, og man  kommer straks i godt humør

Musikalsk rejse

Vivi og Helle er nogle af dem, der har været med alle årene, så for dem har koret været en fast del af ugens program i 30 år. Koret og dermed sangerne har udviklet sig musikalsk gennem årene med skiftende dirigenter og har deltaget i mange korstævner og selv afholdt en del.

”Det er dejligt at kunne udvikle sig rent musikalsk. Folk har forskellige ambitioner, men det er fint, at nogle helst vil gemme sig lidt i gruppen, mens andre gerne vil træde et skridt frem og synge solo.” Vivi har selv gjort begge dele.

Nye generationer er med

I 2017 fik koret så den meget erfarne og internationalt anerkendte Jesper Holm, som dirigent og han flyttede heldigvis til Humlebæk og havde fri tirsdag aften. I dag er koret en blanding af de som har været med i mange år og medlemmer i 30’erne og 40’erne, der lige som Vivi og Helle kan lide at synge. Helles datter Nynne har for eksempel også sunget med i koret.

”Det er sjovt at tænke på, at jeg var 10 år og boede i Thy, da dette kor blev startet.” Siger Nanna, der startede i koret sidste år og faktisk blev hvervet af sin nabo.

Jubilæumskoncert 10 december kl. 20

I anledning af de første 30 år afholder Nivå Musiklaugs Kor julekoncert i Teaterhuset, Kalvehaven 6, Nivå.

Det er selvfølgelig på en af korets øveaftner, tirsdag d 10 december fra kl 20.  Det koster den beskedne sum af 40 kr i entre, men så følger der også et lille glas bobler med i  dagens anledning.

Koret byder ikke kun på kendte og mindre kendte julesange, men også på festlige jazz og bigband-inspirerede sange. Publikum har også mulighed for at synge med på nogle af julens mere kendte sange.